Testaaminen on myös markkinointia


04.09.2013

Perinteisesti tuotetestaamista on pidetty tuotekehityksen työkaluna ja tapana varmistaa, että liikuntatuote on hyvä, kun se päätyy kaupan hyllyllä saakka. Tänä päivänä testaaminen on enenevissä määrin markkinoinnin ja myynnin työkalu! Tuotetestaamisella ja sen erilaisilla työkaluilla sitoutetaan liikkuja ostamaan tuote jo aikaisessa vaiheessa, jopa jo silloin, kun tuote on vasta idea-asteella. Lisäksi testaus- ja tuotekehitystyökalut tuovat tuotteisiin mukaan liikkujilta ideoita, ominaisuuksia sekä laajempaa käyttäjien tuomaa käyttökokemusta. On yrityksesi iso tai pieni, niin sitouta liikkuja osamaan tuote reilusti etuajassa. Onko se mahdollista? On se!

 

Liikkuja vaikuttaa, sitoutuu, ostaa ja suosittelee

Hetkinen? Siis vaikuttaa, sitoutuu, ostaa ja suosittelee. Oikeasti?

Tuhansien tuotetestikokemusten kautta olemme ymmärtäneet, miten kiinteä suhde liikkujalle syntyy tuotteeseen, kun hän pääsee osallistumaan sitä koskevaan kehittämiseen. Prosessi voi toimia vaikka tämän, käytännössä toteutetun, mallin mukaisesti. Esimerkkimalli on liikuntatuotteita maahantuovan yrityksen, mutta samaa prosessi soveltuu vaivattomasti myös palvelutuottajille tai liikuntatuotteita valmisvavalle yritykselle.

 

- Testing Labin testaajatietokannan jäsenet saavat kutsun nettipaneeliin

- Paneelissa pyydetään arvioimaan uutuustuotteiden värimaailmaa. Mitkä värivaihtoehdot ovat suosituimmat? Liikkujat valitsevat suosikkinsa nettiäänestyksessä ja samalla kysytään ideoita seuraavan sesongin tuotteisiin. Tuotteisiin liittyvää lisämateriaalia on klikattavissa yrityksen tai Testing Labin www-sivulta ja samalla yritys ja sen uutuustuotteet tulevat tutuiksi.

 

- Tulosten ansioista on mahdollisuus vielä loppuvaiheessa tarkentaa eri tuotteiden valikoimien suhteellista osuutta. Jälleenmyyjille saadaan informaatiota, missä suhteessa liikkujat ovat kiinnostuneita mistäkin tuotteesta. Samalla markkinoinnille saadaan tietoa, millä tavalla tuotteiden markkinointia pitää Suomessa painottaa.

 

- Nettipaneelissa vastaajilta kysytään myös ostokiinnostusta. Ostokiinnostus antaa tärkeää informaatioita tuotteen markkinointia varten. Tietyille maantieteellisille alueille voidaan kohdistaa markkinointia toisella tapaa, kuin toiselle alueelle. Lisäksi ostokiinnostuksen esittäville vastaajille voidaan tehdä heti kohdennettu etu tai tarjous. Yrityksellä on mahdollisuus lähettää etukupongin kaikille kiinnostuneille ja edun lunastus tapahtuu jälleenmyyjän kautta lähellä liikkujaa.

 

- Tuloksista lähetetään tulostiedote testiin osallistuneille henkilöille ja samassa yhteydessä voidaan toistaa ostoetu tai muu vastaava tarjous. Lisäksi tulostiedotteeseen voidaan liittää ystävätarjous sekä muuta informaatiota yrityksestä tai sen tuotteista.

 

- Moni testihenkilö kertoo myöhemmin ystävilleen, että oli päässyt valitsemaan ja vaikuttamaan tuotteen Suomessa myytävään värimaailmana, ominaisuuksiin ja samalla suosittelevat tuotteen hankkimista.

 

Vastaavaan prosessiin sinullakin on nyt mahdollisuus päästä mukaan! Pikapalaute-kysely on helppo ja tehokas tapa kokeilla testaamista, sitouttamista, markkinointia ja myyntiä.

Katso lisätietoja Pikapalautteesta tästä.


Takaisin uutisiin