Testing Lab toteuttaa erilaisia internet-kyselytutkimuksia keräten liikunnasta ja hyvinvoinnista kiinnostuneiden liikkujien mielipiteet koko Suomesta. Kyselytutkimusten voittajat valitaan suuren vastaajajoukon käyttökokemusten perusteella. Testing Labin toteuttamat julkiset tutkimukset ovat nähtävissä alla olevista linkeistä.

 

Suuri urheilujuomatutkimus


22.08.2013

Testing Labin toteuttama suuri urheilujuomatutkimus paljastaa: 

Maku ratkaisee, kotimaisten tunnettuus heikko

 

Ensimmäistä kertaa Suomessa toteutettu suuri urheilujuomatutkimus kiteytyy kolmeen asiaan: juoman valinnan ratkaisee maku, juoman käyttötavassa on paljon oppimista, kotimaisten juomien tunnettuus on heikko.

 

Testing Lab Finland toteutti suuren urheilujuomatutkimuksen alkukesästä selvittääkseen suomalaisten urheilujuomakäyttäytymistä, syitä käyttämättömyyteen, urheilujuomien nykytilanne sekä tulevaisuuden urheilujuomatoiveita. Tutkimuksessa oli mukana 26 urheilujuomamerkkiä, joista puolet kotimaisia. Tutkimukseen vastasi 2510 liikkujaa huippu-urheilijoista terveysliikkujiin.

 

- Nykyisten urheilujuomien käytössä maku ratkaisee eniten. Paha maku on myös iso käyttämättömyyden syy.  Vesi on urheilujuomien pahin kilpailija. Moni liikkuja täyttää sporttipullonsa treenipaikalla ja puhdas vesijohtovesi korvaa urheilujuomat, Matti Taini Testing Labista summaa tuloksia.

Urheilujuomien makuvalikoimassa sitrushedelmät ja suklaa pitävät pintansa, mutta uutuuksiksi toivotaan omenaa, päärynää, limeä ja kahvia. Tuotteelta halutaan parempaa makua, jopa toimivuuden kustannuksella.

 

Juomien käytössä suomalaisilla on vielä oppimista.

 

- Suuri osa liikkujista ei käytä urheilujuomia, koska niistä ei koeta saavan hyötyä. Juomia osataan käyttää liikuntasuorituksen jälkeen, mutta ei ennen eikä suorituksen aikana.

 

Urheilujuomien markkina-asema määräytyy saatavuuden perusteella. Sitä ostetaan, mitä on saatavilla. Ensimmäisellä ostokerralla kaverin suositus on merkittävin ostoperuste. Tulevaisuudessa liikkujat haluavat ostaa urheilujuomat enenevissä määrin lähikaupasta sekä liikuntapaikalta, eli läheltä omaa asumisympäristöä. Ostokäyttäytymismuutos olisi pois netti- ja urheilukaupoilta sekä marketeista.

 

Kotimaisten urheilujuomavalmistajien kannalta tutkimus on Tainin mukaan jopa hälyttävä.

- Kotimaiset urheilujuomamerkit tunnetaan todella huonosti. Kotimaisten tuotemerkkien tunnettuus jäi alle viidentoista prosentin. Yksi mahdollinen syy on Tainin mukaan se, että myös kotimaiset valmistajat ovat brändänneet tuotteensa englanninkielisinä.

 

Suuren urheilujuomatutkimuksen yhteistyökumppaneita olivat Fit4You, Forever Kuntoklubit, Hevoskuuri.fi, Intersport Hyvinkää, Intersport Ruoholahti, P&T kunto- ja hyvinvointisalit sekä Vuoden Liikuntatuote -kilpailu.

 

Näin tutkittiin

- Internettutkimus
- Vastausaika 30.5.-30.6.2013
- Testaajatietokannan jäsenet saivat kutsun tutkimukseen sähköpostilla. Lisäksi vastauslinkkiä jaettiin keskustelupalstoilla ja Facebooksisa
- Yhteistyökumppanit jakoivat vastauslinkkiä omien kanavien kautta
- Mukana tutkimuksessa oli 26 urheilujuomamerkkiä
- Vastaajia 2510 henkilöä


Tutkimukseen liittyvää

- Käyttäjätutkimus (ei markkinatutkimus)

- Selvitettiin käyttäytymiseen liittyvät tekijät

- Tietoa käyttämättömyydestä ja käytöstä

- Katsaus urheilujuomamerkkien nykytilanne

- Kehittyvän markkinan väliaikapiste

- Herättää keskustelua urheilujuomien käytöstä ja käyttämättömyydestä

- Kurkistaa tulevaisuuden suuntauksiin

- Tässä tutkimuksessa urheilujuomalla tarkoitetaan tuotetta, mikä on nestemäinen aine ja sitä käytetään ennen liikuntaa, liikunnan aikana ja liikunnan jälkeen

 

 

Vastaajien taustat

Suuri urheilujuomatutkimus 2013
Suuri urheilujuomatutkimus 2013
Suuri urheilujuomatutkimus 2013
Suuri urheilujuomatutkimus 2013
Suuri urheilujuomatutkimus 2013
Suuri urheilujuomatutkimus 2013
Suuri urheilujuomatutkimus 2013 

 

Tulokset

Tutkimuksessa oli mukana 26 urheilujuomamerkkiä. Merkkien paremmuutta arvioitiin seuraavilla ominaisuuksilla: maku, hyödyllisyys, toimivuus, jälkimaku, ravintosisältö, tuotepakkauksen avaaminen ja sulkeminen, tuotepakkauksen toimivuus, tuoksu, tuotteen väri sekä tuotepakkauksen ulkonäkö. 
Ominaisuuksille annettiin painokertoimet, mitkä tulivat tutkimuksesta tärkeimmiksi todettujen ominaisuuksien perusteella.


Kokonaistulokset
  1. Mass
  2. Gainomax
  3. Squeezy
  4. Gatorade
  5. Maxim
  6. Gutzy
  7. Fast
  8. Star nutrition
  9. Leader
  10. Dexal
  11. Northforce
  12. Flow
  13. Ufs
  14. Teho Sport
  15. Isostar
  16. Twinlab
  17. High5
  18. Power Bar
  19. SportLife
  20. Isotonic
  21. Powerade
  22. Vitargo
  23. Power Generation
  24. Rainbow
  25. Hart-Sport
  26. Sport Balans

 

Kategoriavoittajat

Kokonaisvoittaja: Mass

Paras maku: Gainomax

Paras toimivuus: Squeezy

Paras tankkausjuoma: Gatorade

Paras juoma suorituksen aikana: Squeezy

Paras palautusjuoma: Mass

Paras juoma, kilpaurheilijoiden valinta: Gainomax

Paras juoma, kestävyysurheilijoiden valinta: Gainomax

Paras juoma, kuntokeskusliikkujien valinta: Mass

Paras mielikuva (ei juomia käyttävät): Dexal

Paras mielikuva (juomien käyttäjät): Fast

Vertailuvoittaja: Gainomax

Siirtymävoittaja: Fast

(Siirtymävoittaja=Minkä merkin vastaajat valitsivat tilalle, jos merkkiä pitäisi vaihtaa.)

 

Parhaiten menestyneet top 10 urheilujuomamerkit

Parhaat ja huonoimmat ominaisuudet sekä kehitettävää

Suuri urheilujuomatutkimus 2013

 

Raportit

Tilaa tutkimuksen loppuraportti hintaan 850 € +alv tilauslomakkeella.

Tutkimuksesta on mahdollisuus saada myös tarkempia merkkikohtaisia raportteja, lisätietoja yhteydenottolomakkeella.  


Takaisin tutkimuksiin