Käytettävyystestaus soveltuu tuotteille, palveluille, sovelluksille, verkkokaupoille ja verkkosivustoille. Käytettävyystestaus perustuu kohderyhmää olevien kuluttajien käyttökokemukseen ja Testing Labin asiantuntijuuteen. Käytettävyystestaus antaa ulkopuolista näkemystä ja selvittää käyttäjien tarpeet huomioiden myös uudet käyttäjät. Käytettävyystestaus löytää ja ratkaisee käytettävyyteen liittyvät ongelmat ja haasteet varmistaen miellyttävän ja vaivattoman käyttökokemuksen. Käytettävyystestauksen kautta saatava parempi asiakasymmärrys mahdollistaa tyytyväisemmät asiakkaat. Asiakaskokemus voi olla huippukokemus.
Oman tuotteen, palvelun tai verkkosivuston käyttöön sokeutuu eikä kaikki välttämättä olekaan niin selkeää ja yksinkertaista kuin mitä oli odotettu. Tilanne on täysin luonnollinen, sillä itselle kokonaisuus on yksinkertaisesti liian tuttu eikä uuden käyttäjän asemaa pystytä mieltämään ainakaan täysin objektiivisesti.
Käytettävyystestauksen toteutus
Testing Lab on käytettävyystestauksen ammattilainen ja erilaisten menetelmiemme avulla käytettävyyteen liittyvät ongelmat löydetään ja ratkaistaan. Käytettävyystestauksen yleisin toteutustapamme perustuu testaajien yksilökokemuksiin ja ryhmähaastatteluihin.
Käytettävyystestauksen teemat suunnitellaan aina yhdessä asiakkaan kanssa vastaamaan testattavaa tuotetta, palvelua, sovellusta tai verkkosivustoa.
Esimerkkiteemoja verkkokaupan näkökulmasta
Verkkokaupan käyttökokemus
Onko sivuston pääsanoma selkeä, erottuva ja hyvin esillä
Mitä kuluttajat haluavat ensimmäisenä nähdä ja tietää sivustolle tullessaan
Onko kaikki kuluttajalle oleellinen tieto nähtävissä/löydettävissä helposti ja loogisesti
Sivuston selkeys, sivustolla liikkumisen johdonmukaisuus ja miellyttävä käyttökokemus
Tuotteista kerrottavan tiedon selkeys ja kattavuus
Löytää verkkokaupan käytettävyyteen liittyvät haasteet ja ongelmat
Käyttökokemus mobiililaitteilla, jolloin mm. käyttöliittymän ymmärrettävyys, navigoitavuus, elementtien priorisointi ja palvelukokonaisuuden hahmottaminen korostuvat
Mikä tekee asiakkaan käyttökokemuksesta mieleen jäävän huippukokemuksen
Verkkokaupasta ostaminen
Ostamisen helppous ja sujuvuus
Ostoprosessin toimivuus: Rekisteröityminen, kirjautuminen, ostoskori, toimitustavat ja maksaminen
Vaikuttaako jokin negatiivisesti ostamiseen tai yleisesti ostoprosessiin?
Verkkokauppa kokonaisuutena
Millainen olo kuluttajalle jää verkkokaupassa vierailemisen jälkeen
Selvittää mikä verkkokaupassa on parasta ja mikä huonointa
Mikä vaikuttaa verkkokaupan valintaan eniten (mm. valikoiman laajuus tai yksilöllisyys, ostoprosessin toimivuus, tarjoukset, uutuudet, vinkit, brändi, ilmaiset postikulut, laatu tai hinta)
Mikä saa/saisi kuluttajat käyttämään verkkokauppaa ja palaamaan verkkokauppaan uudelleen
Tuottaa kehitysideoita verkkokaupan parantamiseksi ja kehittämiseksi
Selvittää millaisia tuotteita kuluttajat haluaisivat ostaa verkkokaupasta
Selvittää mitä kuluttajat haluaisivat lukea verkkosivustolta (esim. blogista, uutisista tai ajankohtaista-osiosta)
Kuluttajien näkemys verkkokaupan visuaalisesta ilmeestä, verkkokaupasta välittyvästä mielikuvasta ja brändistä
Esimerkkiteemoja tuotteiden näkökulmasta
Käyttöönotto ja ensivaikutelma käytöstä
Helpon ja vaivattoman käytön sekä miellyttävän käyttökokemuksen varmistaminen
Löytää käytettävyyteen liittyvät haasteet ja ongelmat
Ymmärrettävyys
Mikä tuotteessa on parasta ja mitä tulisi kehittää
Monenlaisten käyttäjien havainnot, mielipiteet, tarpeet ja kiinnostuksen kohteet
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.