Maailmaa jo jonkin aikaa ryminällä valloittanut kookosvesibuumi on rantautunut nyt todenteolla myös Suomeen uutta kotimaista juomabrändiä edustavan Crazy Coco Oy:n lanseerattua globaalistikin täysin uniikit 100 % kookosvesipohjaiset hiilihapotetut juomainnovaatiot. Uudenlaisten funktionaalisten, hyvinvointia tukevien ja energiaa antavien hiilihapotetuttujen kookosvesijuomien kehittämisen lähtökohtana on ollut halu tuoda vaativille ja laatua arvostaville kuluttajille luonnollinen ja aidosti hyvältä maistuva juomavaihtoehto, johon ei ole lisätty sokeria tai makeutusaineita. Crazy Coco -juomia on kaksi eri tuotelinjaa: Sparkling Wellness (C-vitaminoitu) ja Energy (kofeiinilla).



Puolueeton kuluttajatestaus

Testing Lab toteutti hiilihapotettujen Crazy Coco -kookosvesijuomien puolueettoman kuluttajatestauksen seuravasti:

  • 100 testaajaa (50 testaajaa molempien tuotelinjojen tuotteille)
  • 1000 testijuomaa (10 tuotelinjan tuotetta / testaaja)
  • 2 testiviikkoa



Crazy Coco -juomaperhe

Tuotelinja: Sparkling Wellness, maut Mansikka ja Vihreä omena

Crazy Coco Sparkling Wellness on hiilihapotettu hyvinvointijuoma täynnä luonnollista raikkautta. Virkistävä ja hyvänmakuinen juoma sisältää ravinteikasta kookosvettä, tilkan sokeroimatonta kylmäpuristettua mehua sekä lisättyä C-vitamiinia, joka auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta. Tuote sopii hyvin osaksi tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja terveitä elämäntapoja. Ei lisättyä sokeria, ei makeutusaineita eikä väriaineita. Tuotelinjaan voit tustustua tarkemmin täältä.



Tuotelinja: Energy, maut Mango ja Lime


Crazy Coco Energy on maailman ensimmäinen 100% kookosveteen valmistettu energiajuoma. Hiilihapotettu, raikas ja energiaa antava luonnollinen vaihtoehto. Ravinteikkaaseen kookosveteen on lisätty kofeiini sekä luontainen hedelmäaromi. Ei lisättyä sokeria, ei makeutusaineita eikä väriaineita. Tuotelinjaan voit tustustua tarkemmin täältä.



Testiryhmä

100 testaajan testiryhmä (50 testaajaa molempien tuotelinjojen tuotteille) sisälsi monipuolisesti erilaisia tuotteen kohderyhmää vastaavia testaajia. Tuotteiden yleisimmät käyttötilanteet liittyivät liikuntasuorituksiin (ennen ja jälkeen), keskittymistä vaativiin tilanteisiin ja hetkiin, joissa tarvittiin piristystä ja energiatason nousua.

Energiajuomien käyttötottumus

  • 3 testaajaa käyttää energiajuomia 4-7 kertaa viikossa
  • 21 testaajaa käyttää energiajuomia pari kertaa viikossa
  • 10 testaajaa käyttää energiajuomaa 1-3 kertaa kuukaudessa
  • 16 testaajaa ei normaalisti käytä energiajuomia ollenkaan


Liikunta-aktiivisuus

  • 2 testaajaa vähintään 7 kertaa viikossa
  • 13 testaajaa 5-6 kertaa viikossa
  • 29 testaajaa 3-4 kertaa viikossa
  • 4 testaajaa 1-2 kertaa viikossa
  • 2 testaajaa 1-2 kertaa kuukaudessa



Tulokset

Maku

Sparkling Wellness

Testiryhmä totesi, että maut ovat ihanan raikkaat ja aidot. Kookoksen makua on sopivasti eikä se tule liikaa esiin, vaikka lisätyt luonnolliset maut ovatkin mietoja. Sparkling Wellness on erinomainen janojuoma ja kesäjuoma, jossa on sopivan neutraali jälkimaku.

Mansikka: Sopivan mieto ja aito kesäisen mansikkainen maku. Todellinen makunautinto

Omena: Virkistävä ja raikas maku, jossa omena ja kookos vuorottelevat kivasti.

Testaajat ihmettelivät, että eikö juomia oikeasti ollut sokeroitu tai makeutettu millään. Suurin osa testaajista tykkäsi mauista ja he totesivat, että

  • Juomat ovat tajuttoman hyviä ja niitä voisi juoda aina
  • Parempaa kuin virvoitusjuomat
  • Sparkling Wellness = päivän odotetuin hetki


86 % testaajista tykkää juomien mausta tai maku on ihan ok.



Energy

Testiryhmä totesi, että

  • Juomat ovat raikkaita ja kevyitä juotavia energiajuomiksi
  • Juomien maku on lempeä ja virkistävä
  • On sitten pikkuisen hyviä juomia
  • Ensimmäinen energiajuoma joka ei maistu sokeripommilta tai makeutusaineilta.
  • Ei tyypillistä energiajuoman makua, joten juomia ei mausta mieltänyt energiajuomaksi


Mango: Sopiva yhdistelmä raikkautta ja makeutta

Lime: Raikas. Lime tuo mukavasti tietynlaista kirpeyttä / energiajuomamaisuutta makuun

81 % testaajista tykkää juomien mausta tai maku on ihan ok.



Makuvertailu tavalliseen kookosveteen (hiilihapoton)

Makuvertailussa testaajat arvioivat hiilihapotettujen Crazy Coco -kookosvesijuomien ja tavallisen kookosveden (hiilihapoton) makua seuraavalla asteikolla:

  • Ei tykkää mausta ollenkaan
  • Maku menettelee, ei ostaisi
  • Maku on ihan ok
  • Tykkää mausta

Makuvertailun tulokset

  • 0 % testaajista tykkää tavallisen kookosveden mausta.
  • 50 % testaajista tykkää Crazy Coco –juomien mausta (54 % Sparkling Wellnessistä ja 46 % Energystä) ja lisäksi 34 % testaajista toteaa, että maku on ihan ok. Täten 84 % testaajista tykkää Crazy Coco –juomien mausta tai maku on ihan ok. Tavallisen kookosveden osalta vastaava prosenttimäärä on 34 %.
  • Crazy Coco -juomien hyvästä mausta kertoo sekin, että 42 % testaajista ei normaalisti pidä kookoksen mausta.


Testaajilta kysyttiin myös pitivätkö he enemmän tavallisen kookosveden vai Crazy Coco –juomien mausta. 82 % testaajista piti enemmän Crazy Coco –juomien mausta kuin tavallisen kookosveden (hiilihapoton) mausta. Vain 4 % tykkäsi enemmän tavallisesta kookosvedestä.


Makuvertailu vesipohjaiset energiajuomat vs. Crazy Coco –Energy energiakookosvesi

  • Vesipohjaiset energiajuomat: 10 % testaajista tykkää mausta, 30 % ei tykkää mausta ollenkaan
  • Crazy Coco –Energy: 46 % testaajista tykkää mausta, 2 % ei tykkää mausta ollenkaan


Makuvertailujen koottuja tuloksia

  • 42 % testaajista ei normaalisti pidä kookoksen mausta
  • 84 % testaajista tykkää Crazy Coco –juomien mausta tai maku on ihan ok
  • 66 % testaajista ei tykkää tavallisen kookosveden (hiilihapoton) mausta ollenkaan tai maku menettelee, mutta he eivät ostaisi maun takia
  • 48 % testaajista ei tykkää vesipohjaisten energiajuomien mausta ollenkaan tai maku menettelee, mutta he eivät ostaisi maun takia


Piristävyys ja vireyden lisääntyminen

Juomat ilahduttivat ja yllättivät testaajat raikkaudellaan. Energy oli Sparkling Wellnessiä piristävämpi. Energy-juomat antoivat energisemmän olon ja Sparkling Wellness -juomat antoivat ennemminkin virkistystä. Osa testaajista totesi, että heille riitti hyvin Sparkling Wellness –hyvinvointijuoma tuomaan sopivaa lisäpiristystä.

Sparkling Wellness

  • Piristävyys tulee jo raikkaudesta ja virkistävyydestä ja juoma piristää heti mielen tasolla
  • Parasta heti aamulla kun haki vauhtia päivään, välipalana, treenin jälkeen, janojuomana, nesteyttäjänä ja erilaisissa arjen tilanteissa, joissa kaipasi piristystä


Energy

  • Energylle pisteet kotiin piristävyydestä. Juomat olivat piristävyyttä lisääviä ja energiaa antavia.
  • Toimiva aikaisissa aamuherätyksissä, jolloin auttoi korvasi loistavasti iltapäiväkahvin, antoi lisää virtaa treeneihin, piristi hyvin pitkän työpäivän jälkeen ja yövuorossa.
  • Energyllä vireystason sai nostettua heti aamusta hyvin ja nämä testaajat kaipasivat sitä fiilistä niinä aamuina kun energyä ei nauttinut aamulla.
  • Jos yöunet jäivät vähäisiksi, niin  auttoi jaksamaan päivisin selvästi normaalia paremmin ja paremmin kuin mitä esimerkiksi kahvin voimalla olisi jaksanut



Juomien vaikutus energiatasoon

Crazy Coco –juomilla energiataso nousi sopivasti (erityisesti Energy-juomat) eikä juomien jälkeen tullut nopeaa ja häiritsevää energiatason laskupiikkiä. Juomat soveltuivat hyvin aktiiviseen elämäntyyliin pitämään energiatasot korkealla tai boostaamaan oloa antaen piristystä ja lisäten energisyyttä. Juomista (ei myöskään Energystä) tullut levotonta ylivireystilaa mikä joistakin energiajuomista tulee.


Energiatason nousu

Testiryhmäläisiltä kysyttiin seuraavat kysymykset:

1. Kuinka korkealle heidän energiataso nousi Energy-juoman avulla energiatason ollessa lähtötilanteessa nollilla. Jos energiataso ei ollut nollilla testijakson aikana, niin testaaja kuvitteli tilanteen mahdollisimman hyvin käyttökokemustensa perusteella
2. Kuinka kauan energiataso säilyi hyvällä tasolla Energy-juoman avulla

Energiatason nousun tulokset

  • 48 %:lla testaajista energiataso nousi Energy-juoman avulla vähintään yli 50 %:n tasolle energiatason ollessa lähtötilanteessa nollilla.
  • 24 %:lla testaajista energiataso nousi 40 %.
  • Täten lähes kolmella neljäsosalla (72 %) testiryhmäläisistä energiataso lisääntyi vähintään 40 %.
  • Testaajilla energiataso myös pysyi hyvin ylhäällä. Testaajilla, joilla energiataso nousi vähintään yli 50 %, energiataso säilyi hyvällä tasolla keskimäärin 3 tuntia.


Keskittymiskyky

Osa testaajista ei tarvinnut parannusta keskittymiskykyyn, ei osannut vastata teemaan tai juomilla ei ollut vaikutusta. Osalle testaajista juomat kuitenkin auttoivat parantamaan keskittymiskykyä ja erityisesti Energy auttoi paperitöissä ja muissa erilaisissa keskittymistä vaativissa tehtävissä vireystilan laskiessa. Juomien avulla vireystason sai myös pysymään tasaisen hyvänä.


Vaikutus liikuntasuorituksiin

Juomat piristivät ja antoivat vireyttä ja juomien avulla tuli parempi suoritusvalmius. Lähtötilanne treeniin oli normaalia virkeämpi, sillä kroppa oli paremmin hereillä eikä niin tukossa kuin normaalisti. Treeniin oli mukavampi lähteä pirteänä ja energisenä. Energy oli erityisen toimiva jos ei muuten olisi viitsinyt lähteä liikkumaan.

Sparkling Wellness antoi normaaleja välipaloja paremmin energiaa liikuntasuorituksiin. Jos Energyn joi ennen treeniä, niin juoma nosti energiatasoa ja jaksoi treenata paremmin. Juomista sai puhtia lisää liikuntasuorituksiin, treeni kulki helpommin ja energiataso pysyi hyvänä harjoituksen aikana. Juomista sai lisää tehoja kuntosalille.


Liikuntasuorituksista palautuminen

Sparkling Wellness oli Energyä parempi vaihtoehto liikuntasuorituksen jälkeen, jolloin ei Energyn kofeiinille ollut tarvetta. Erinomainen janojuoma ja janonsammuttaja treenin jälkeen joka myös imeytyi ja nesteytti hyvin ja samalla nälän tunne siirtyi sopivasti. Juoma auttoi treenin jälkeiseen uuvahtamiseen ja palautti hyvin energiatasoja treenin jälkeen.

Hampaiden hyvinvointi

Testaajat totesivat, että Crazy Coco –juomista ei tullut tahmaista ja likaista tunnetta hampaisiin vaan hampaat tuntuivat tuotteiden nauttimisen jälkeen puhtailta. Hampaat voivat paljon paremmin kuin jos juo tavallisia energiajuomia tai virvoitusjuomia. Juoma ei myöskään vihlonut hampaita.


Energy vs. muut energiajuomat

Testaajat vertasivat Crazy Coco Energy –juomia normaalisti aiemmin käyttämiinsä vesipohjaisiin energiajuomiin.

  • Parempi maku
  • Vesipohjaiset energiajuomat: 10 % testaajista tykkää mausta, 30 % ei tykkää mausta ollenkaan
  • Crazy Coco –Energy: 46 % testaajista tykkää mausta, 2 % ei tykkää mausta ollenkaan
  • Energyssä ei ole tyypillistä energiajuoman makua, vaan juoma on luonnollinen ja raikas
  • Ensimmäinen energiajuoma joka ei maistu sokeripommilta tai makeutusaineilta
  • Luonnollinen, ei makeutusaineita eikä lisättyä sokeria
  • Raikas ja kevyt juotava
  • Energystä ei tule levotonta ylivireystilaa eikä nopeaa energiatason vaihtelua mikä joistakin energiajuomista tulee
  • Ei tahmaa hampaita, hampaat tuntuvat puhtailta
  • Nesteyttää paremmin ja on samalla myös toimiva janojuoma


Parasta Crazy Coco -juomissa


Crazy Coco -juomien suositteleminen kaverille

84 % testaajista suosittelee Crazy Coco –kookosvesijuomia kaverille. Korkean kaverille suositteluprosentin arvoa nostaa huimasti seuraavat testiryhmän taustatiedot:

  • 42 % testaajista ei normaalisti pidä kookoksen mausta
  • 66 % testaajista ei tykkää tavallisen kookosveden (hiilihapoton) mausta ollenkaan tai on sitä mieltä, että maku menettelee, mutta he eivät ostaisi tai suosittelisi tavallista kookosvettä
  • 30 % testaajista ei tykkää tavallisten vesipohjaiset energiajuomien mausta ollenkaan


Kuluttajatestauksen loppuraportti

Kuluttajatestauksen loppuraportin pääset lukemaan kokonaisuudessaan alla olevasta linkistä:


Tested Testing Lab -tunnus

Crazy Coco -juomat saavat käyttöönsä ”Tested Testing Lab” -tunnuksen.