EDELLINEN
Kuluttajakokemus selvittää kuluttajien mielipiteet ja näkemykset tuotteista ja tuotepakkauksista ja samalla selviää miten tuotetta voisi parantaa. Kuluttajakokemus sopii yhtä hyvin myynnissä oleville tuotteille ja uusille tulossa oleville tuotteille.
Oletko miettinyt miksi tuotteen myynti polkee paikallaan? Vaikka tuote olisi hyvä, se ei välttämättä mene kaupaksi. Syitä voi olla monia, mutta ensivaikutelman tärkeyttä ei sovi unohtaa. Tuotepakkaus on tuotteen käyntikortti. Kuluttajat helposti yhdistävät tuotepakkauksen laadun itse tuotteen laatuun. Tuotepakkauksen on oltava toimiva, riittävän erottuva ja lisäksi kuluttajan näkökulmasta olennaisimmat asiat pitävät olla helposti nähtävillä pakkausta silmäillessä.
Tiedätkö mitä kuluttajat ajattelevat tuotteistanne ja millaisena he todellisuudessa näkevät tuotteenne? Varmista, että tuotteenne on kunnossa ja että se vastaa kuluttajien tarpeita, sillä kuluttajien mielipide ratkaisee.
Kuluttajakokemus toteutetaan Testing Labin asiantuntijuutta ja osaamista hyödyntäen. Kuluttajakokemus voidaan toteuttaa pelkästään kuluttajien yksilökokemuksina, mutta normaalisti jatkamme yksilökokemusten jälkeen ryhmätilanteeseen, jonka avulla päästään paneutumaan keskeisimpiin teemoihin tarkemmin. Kuluttajakokemukseen on mahdollista yhdistää myös tuotteen käyttö todellisissa käyttötilanteissa. Katso kuluttajakokemuksen toteutuksen yksi malliesimerkki tästä.
Kuluttajakokemukseen voidaan myös ottaa mukaan kilpailevia tuotteita ja kerätä samalla arvokasta vertailutietoa asiakkaan näkökulmasta kiinnostavimmista ja tärkeimmistä teemoista.
Testing Lab toteuttaa kuluttajakokemukseen liittyvät testaukset ammattitaidolla avaimet käteen -periaatteella.
Testaajatietokannassamme on tuhansia erilaisia liikunnasta, hyvinvoinnista ja ravinnosta kiinnostuneita testaajia, joiden tarkat testaajaprofiilit ovat tiedossa. Lisäksi lähetämme tarvittaessa kuluttajakokemuksen testaajahakuvaiheen yhteydessä testaajatietokantamme jäsenille tarkentavan kyselyn testattavan tuotteen testaajaprofiilin näkökulmasta. Täten vamistumme, että valittava testiryhmä vastaa aina tuotteen kohderyhmää. Testiryhmiä voidaan valita myös useampia eri kriteerein.
Kuluttajakokemuksen teemat suunnitellaan aina yhdessä asiakkaan kanssa. Kuluttajakokemus voi keskittyä esimerkiksi seuraaviin teemoihin:
Nykyisten tuotteiden parantamisen lisäksi kuluttajat kannattaa ottaa mukaan jo uuden tuotteen tuotekehitysvaiheessa vaikuttamaan esimerkiksi tuotteen ainesosiin, makuun, koostumukseen, tuoksuun ja ulkonäköön.
Kuluttajien näkemykset ja tarpeet on hyödyllistä huomioida myös ennen uuden tuotepakkauksen suunnittelua/tekemistä esimerkkeinä erilaiset pakkausvaihtoehdot, materiaalit, pakkauksen koko ja muoto sekä pakkauksen viestimä sanoma. Yksinkertaisimmillaan kuluttajien hyödyntäminen tuotekehityksessä voi olla esimerkiksi: